iGaming-giganten Betsson , som äger en mängd betting- och online casinosajter, bl. a. Jalla Casino, Betsafe och Nordicbet, gjorde ett oerhört starkt år 2022. Så starkt, faktiskt, att VD:n Pontus Lindvall gick ut och sa att Q4 var Betssons ”bästa kvartal någonsin”.
Jämfört med motsvarande period 2021, innebar Betssons Q4 2022 en ökning av intäkter med hela 40%. Intäkter från casinon ökade med 27%. Det rör sig om enorma siffror, så klart. Men vad ligger egentligen bakom dessa ökningar?
Betssons ökning inom sportbetting ökade med hela 70% jämfört med Q4 2021. Och här måste man såklart tala om Fotbolls-VM i Qatar. Detta enorma event hade Betsson förberett sig väl inför, då de hade spenderat 37 miljoner euro på marknadsföring innan och under evenemanget.
37 miljoner euro låter kanske som mycket att investera i marknadsföring, men om man tänker sig att Betssons intäkter från sportsbetting 2022 uppgick till hela 250 miljoner euro så sätts det hela i perspektiv.
En stor del av Betssons succé tillskriver Lindwall geografisk spridning och investerandet i nya marknader. Denna satsning innebar ett starkare grepp för Betsson i Latinamerika, något som i sin tur tros ha hjälpt deras siffror inom sportsbetting. Fotboll är ju som berömt oerhört populärt i Latinamerika.
Man tänker sig kanske att Betsson är ett företag som framförallt är aktivt här i Norden, men endast 24% av intäkterna komme härifrån. Latinamerika är idag nästan lika stort på 23,7%.
Betsson har också påbörjat 2023 väldigt starkt. Vid den 8:e februari var de dagliga intäkterna 34% större än de dagliga intäkterna Q1 2022. Kan Betsson rida vågen från sitt lyckade 2022? Tiden kommer utvisa om så är fallet, men vi verkar i alla fall ha rimliga skäl att tro det.