Frågan om vad som särskiljer den svenska spelaren och dess preferenser har väckt stor nyfikenhet här på Casinofeber. Därför har vi nyligen tagit kontakt med Reflect Företagsutveckling AB – ett oberoende forskningsinstitut – för att göra en marknadsundersökning.
Enkäten besvarades av 4 382 personer i en riksrepresentativ webbpanel. Av dessa 4 382 var det totalt 1 052 som föll in i våra tre målgrupper:
Att låta de tre målgrupperna (aktiva, potentiella och tidigare spelare) svara på enkätens frågor öppnar upp för en förståelse av den svenska nätcasinomarknaden och dess komponenter: operatörerna, besökarna och hur de står i samspel med varandra.
I vår rapport tacklar vi en mängd olika frågor. Några av dessa är grundläggande, så som:
Detta ger oss en tydligare bild av den typiska casinospelaren:
En del av frågorna rör preferenser, som till exempel:
Ett lågt omsättningskrav är en stor favorit bland svenska folket, även om det medför en låg bonussumma.
Enkäten behandlar också frågor om agerande, så som:
60% av alla nätcasinospelare med partner/sambo berättar ej för sin respektive om sitt spelande. Här kan du läsa vår artikel om hur många som berättar om sitt spelande.
Se vår rapport:
De unika frågorna gör att vi kan öka förståelsen för de olika målgrupperna i sig, medan de frågor som vi har ställt till alla grupper möjliggör enkla jämförelser.
Casinotempens stora bredd gör att mönster framträder över flera målgrupper. Ett resultat som sticker ut bland mängden är svaren frågan om hur säkert spelarna anser Svenska Spel är i jämförelse med andra nätcasinon med svensk licens.
Svarsalternativen var:
Alla tre målgrupper anser att Svenska Spel är ett säkrare alternativ. Detta trots att Svenska Spel följer samma säkerhetsprotokoll som alla andra tack vare den svenska spellicensen.
Vi vill inte endast ha ett fastare grepp om hur casinospelandet i vårt land fungerar på en samhällelig eller ekonomisk nivå. Vi tror även att en ökad kunskap om individens handlingsmönster och resonerande kring sitt eget agerande är essentiellt för att främja vidare diskussion om spelberoende och närbesläktade kulturella fenomen, som till exempel frågor om tabu - pratar vi i Sverige för lite om vårt spelande?
Vi kommer att djupdyka i detta för att se kopplingen mellan det och annan information som redan finns ute på marknaden.
Spelinspektionen har genomfört en hel del bra arbete inom denna sektor, som deras årliga rapportering av spelvanor, men mer data krävs.
Undersökningens fältarbete och analys genomfördes av Reflect Företagsutveckling AB – ett oberoende undersökningsinstitut. Studien genomfördes i en riksrepresentativ webbpanel hos Norstat där 4 382 personer valde att besvara enkäten. Av dessa var 501 nätcasinospelare, ytterligare 318 uppgav att de kunde tänka sig att prova nätcasino och 233 hade tidigare spelat nätcasino men slutat. Totalt 1 052 personer besvarade alltså hela enkäten, medan övriga 3 330 ej tillhör målpopulationen och screenades ut.
Totalt tillfrågades 11 093 personer i Norstats panel, varav alltså 4 382 valde att delta (och först då fick veta vad enkäten handlade om). För att säkra att andelen nätcasinospelare i Sverige uppskattades så korrekt som möjligt har andelarna vägts med avseende på kön och ålder för att korrigera eventuella skevheter utifrån skillnader i benägenhet att klicka på undersökningslänken (delta i undersökningen).
Som extra kontroll ställdes dessutom screeningfrågor (om de har spelat nätcasino osv.) i en mängd andra undersökningar (om vitt skilda ämnen) med samma resultat som huvudmätningen. Ytterligare 7 605 personer besvarade screeningfrågorna på detta sätt.
Se vår fullständiga rapport nedan: