Av de 522 casinospelarna som deltog i CasinoTempen 2024 var det 188 personer som svarade att de hade använt en casinobonus.
Och av dem var det 87 personer, det vill säga 46% som sa att deras upplevelser med casinobonusar hade varit problemfria.
Fråga till respondenterna: Har du någon gång upplevt någon typ av problem med de bonusar du har utnyttjar eller har det varit problemfritt?
Kommentar:
Det är alltså inte ens hälften som uppger att det alltid har gått smidigt med deras bonusar.
Men här är det också bra att poängtera att detta är en självrapporterad upplevelse, och betyder inte att speloperatörerna har gjort något fel. Utan snarare att det finns ett systematiskt problem i branschen.
Vi kan också se att andelen som upplevt bonusproblem har ökat sedan vi utförde vår tidigare undersökning, Casinotempen 2022. Där 53% hade haft en problemfri bonusupplevelse och 33% uppgav att de hade haft problem.
Fråga till respondenterna: Vilken typ av problem var det som du främst upplevde?
Kommentar:
Så här skriver Spelinspektionen om casinobonusar: ”Information om villkor och regler för ett bonuserbjudande ska klart och tydligt framgå i samband med att erbjudandet lämnas, och när det utnyttjas av spelaren.”
Källa: Spelinspektionen
Trots detta så är just anledningen “jag upplevde att villkoren var otydliga” den anledning flest uppgav när vi frågade de 87 personerna som hade upplevt problem.
Det här är ändå ett tydligt tecken på att det sättet casinosajter formulerar sina bonusvillkor, är ett problem.
Det är förstås en sak att säga att man har upplevt bonusproblem, men en naturlig följdfråga är då om man faktiskt har läst bonusvillkoren ordentligt.
Här kunde vi se att en av fyra faktiskt anger att de ibland eller alltid läser villkoren noga.
Vi ville dock gräva lite mer i detta och jämförde därför om det var någon skillnad bland de som uppgav att de hade upplevt problem med bonus och de som inte hade gjort det. Men svaren skilde sig inte, utan var nästan exakt likadana.
När vi jämförde samma sak i CasinoTempen 2022 kunde vi där se att de som har upplevt problem med bonusar i större utsträckning uppgav att de alltid läser igenom villkoren noga.
Även om majoriteten läser villkoren ibland eller alltid, så är det ändå 25% som uppger att de sällan gör det och 45% som bara gör det ibland. Och ville såklart veta varför man väljer att inte läsa villkoren.
Så här såg svaren ut:
Kommentar:
Totalt är det alltså 81% som anger att villkoren är för långa eller för krångliga. Det här är något speloperatörer verkligen borde ta åt sig av och se över hur de kan göra villkoren tydligare och mer lättlästa.
13% angav att de inte läste villkoren för att de helt enkelt litar på att de är rimliga. Men av de som upplevt bonusproblem var det endast 4% som uppgav det svaret.