Casino bonusar är strikt reglerade i den svenska spellagen. Bland annat ska regler och villkor klart och tydligt framgå när du som spelare blir erbjuden bonusen. Men trots det anger en tredjedel av de som har mottagit en bonus att de faktiskt har haft problem med en bonus.
I vår marknadsundersökning Casinotempen har vi tittat närmare på vilka problem svenska spelare upplever när det kommer till casino bonusar.
För att få en bra bild över hur stor andel om har upplevt problem med en bonus behövde vi först och främst ta reda på hur många som har tagit emot en bonus.
Därför ställde vi frågan "Om du tänker på de casinon du nämnde tidigare, har du då utnyttjat någon casinobonus som var förknippad med regler och villkor?”
Har du mottagit en bonus? | |
---|---|
Svarsalternativ | Enkelsvar |
Antal personer i målgruppen | 501 personer |
Kriterier för målgruppen | Spelat casino senaste 12 månaderna |
Expertkommentar:
Hela 38 % angav att de inte har nyttjat en bonus. Tyvärr fick vi inte svar på vad anledningen till det är i vår marknadsundersökning.
Men möjliga förklaringar skulle kunna vara att man inte tycker omsättningskraven gör det värt att ta emot bonusen eller att man är rädd för att bli lurad för att villkoren är för svåra att förstå sig på. En del kan förstås även ha spelat på casinon som inte erbjuder en casino bonus.
Antal spelare som upplevt bonusproblem, | |
---|---|
Fråga | Har du upplevt problem med en bonus du tagit emot? |
Svarsalternativ | Enkelsvar |
Antal personer i målgruppen | 129 personer |
Kriterier för målgrupp | Mottagit en bonus de senaste 12 månaderna. |
Expertkommentar:
Det var glädjande nyheter att majoriteten inte har upplevt problem med en casino bonus. Men däremot så var det 33 % som angav att de har upplevt problem, vilket förstås är tråkigt.
Självklart ska spelares upplevelse tas på stort allvar. Men det är också viktigt att komma ihåg att ett upplevt problem är inte detsamma som att casinot verkligen har gjort något fel.
För att kunna gå djupare i ämnet ville vi ta reda på vilka bonusproblem spelarna hade upplevt. På så sätt hoppades vi även att kunna se om problemen verkligen låg i något som casinot hade gjort fel eller om de upplevda problemen berodde på något annat.
Olika typer av bonusproblem | |
---|---|
Fråga | Vilken typ av problem var det främst som du upplevde? |
Svarsalternativ | Enkelval |
Antal personer i målgruppen | 42 personer |
Kriterier för målgrupp | Mottagit en bonus senaste 12 månaderna och upplevt problem med sin bonus. |
Expertkommentar:
Det flest personer angav var problemet var att villkoren kändes otydliga. Något som såklart kan höra ihop med det andra svaret, att spelaren hade problem med att få ut pengarna eller vinsterna.
Alla bonusar kommer med villkor som måste följas. Det är vanligt med omsättningskrav som du behöver uppnå för att kunna göra uttag på dina vinster. Dessa villkor kan vara krångliga och svåra att förstå. Men eftersom du accepterat villkoren när du tackat ja till bonusen, måste du följa dem.
Då majoriteten av de som hade upplevt problem med sina bonusar angav att de handlade om otydliga bonusvillkor ville vi titta lite djupare på hur noggrannt spelare läser villkoren.
Vi ville jämföra hur många av de som hade upplevt problem som läser villkoren jämfört med de som inte hade upplevt problem.
Har upplevt problem | Har ej upplevt problem | |
---|---|---|
Läser ofta igenom villkoren mycket noga | 53,7 % | 36,8% |
Läser ibland noga och ibland mindre noga | 41,5 % | 29,4 % |
Läser sällan villkoren noga | 4,9 % | 36,8 % |
Expertkommentar:
Resultaten från frågan var helt klart överraskande och inte vad vi hade förväntat oss. Svaren visar på att bland de som hade upplevt problem läser majoriteten villkoren mycket noggrannt, och endast ett fåtal läser dem sällan.
Medan bland de som inte upplevt bonusproblem var svaren cirka en tredjedel på varje svarsalternativ.
Eftersom vi inte har någon djupare information än det här så blir vår tolkning förstås endast gissningar. Men då många upplevde att problemet med bonusar var att villkoren var otydliga, kan det vara så att de som inte läst villkoren noggrannt inte heller upplever dem otydliga - just för att de inte har läst dem!
En annan tolkning kan också vara att när man väl har upplevt ett problem vill man hävda att man faktiskt läste villkoren noggrant, så att man själv inte behöver stå ansvarig. Men att svaret kan vara en sanning med modifikation...
För att få en bättre förståelse för svenska spelares beteendemönster när det kommer till bonusar och bonusvillkor och varför de agerar dom de gör ville vi veta varför de inte läser bonusvillkoren.
Anledning till att ej läsa bonusvillkor | |
---|---|
Fråga | Vad är det främst som gör att du inte alltid läser villkoren så noga? |
Svarsalternativ | Enkelval |
Antal personer i målgruppen: | 77 personer |
Expertkommentar:
Den vanligaste anledningen till att inte läsa bonusvillkor är alltså att de är för långa. Totalt är det över 60 % som inte läser bonusvillkoren på grund av att de är för långa eller för krångliga/otydliga.
Frågan vi då ställer oss är om det är nödvändigt för casinona att ha så komplicerade och lång villkor eller om det är ett sätt att hoppas på att de flesta inte ska läsa dem ordentligt?
Men tänk på att när du accepterar en bonus godkänner du också bonusvillkoren. Tycker du att de är svåra att förstå eller inte orkar läsa dem, kan det vara bättre att hoppa över bonusen.