Spelinspektionen kritiserar S-lotter
Socialdemokraternas lotteri har återigen hamnat i blåsväder. Nu riktar Spelinspektionen skarp kritik för den aggressiva telefonförsäljningen som använts för att sälja lotter.
Tidslinje - Det här har hänt:
2017 – Spelinspektionen varnar Socialdemokraterna för bristande transparens då partiet inte varit öppet med att Kombispel är ett S-ägt lotteri.
2021 – Partiets lotterier drar in över tre miljarder kronor vilket utgör en betydande del av partiets intäkter.
2023 – Under hösten avslöjar DN att S-lotter sålts med aggressiva försäljningstekniker från ett callcenter i Barcelona.
2024 – Konsumentverket kritiserar verksamheten och Spelinspektionen inleder en tillsyn av Kombispel. Försäljningen av lotter pausas.
2025 – Spelinspektionen slår i mars fast att Kombispel brutit mot spellagens krav på säkert och sunt spel.

Kritiseras för aggressiv telefonförsäljning
Spelinspektionen konstaterar i en preliminär bedömning att Socialdemokraternas lotteri inte bedrivits på ett "sunt och säkert sätt". Mest problematisk har telefonförsäljningen varit där äldre och påverkbara personer lockats till att köpa lotter utan att fullt ut förstå vilka villkor som gäller.
I säljmanuset står det bland annat:
”Kunden ska helst uppge sina uppgifter själv, men du kan läsa upp dem om kunden inte kan/vill uppge dem själv”.
S-lotteriet en stor finansieringskälla för partiet
Under 2023 drog S-ägda Kombispel in 135 miljoner kronor till Socialdemokraterna. Det är en betydande summa som motsvarar ungefär 45 % av partiets intäkter för året. Sedan tillsynen inleddes i september 2024 har Socialdemokraterna upphört med försäljningen tillfälligt. Det återstår dock att se om Spelinspektionen beslutar om sanktioner eller andra påföljder.
Ha koll på dina rättigheter - det här gäller vid telefonförsäljning
Enligt lag ska telefonförsäljning av lotter ha ett skriftligt godkännande från kunden. Flera av S-lotteriets kunder har dock vittnat om att de aldrig skriftligen har godkänt sina köp. Enligt reglerna för telefonförsäljning i Sverige* gäller att:
Företaget måste få skriftligt godkännande efter samtalet.
Kunden har 14 dagars ångerrätt för telefonavtal.
Företaget måste informera om försäljningssyftet samt villkor och ångerrätt.
Aggressiv försäljning och vilseledande information är förbjudet.
Konsumentverket och ARN kan pröva tvister vid oegentligheter.
*Källa: Konsumentverket.se
Partiet har nu till den 8 april på sig att komma med ett yttrande till Spelinspektionen. Frågan är om det räcker för att undvika ytterligare åtgärder.