Coolbet väljer att avbryta en kampanj efter att Spelinspektionen uppdaterade och förtydligade regler samt riktlinjer för tävlingar och kampanjer. Spelbolaget meddelar på sin kampanjsida att spelare som redan har anmält sig kommer att fortfarande vara med i en utlottning.
Inför sommaren meddelande online casinot Coolbet att de skulle åka på en härlig Sverigeturné. Under 30 dagar skulle bolaget resa genom vårt avlånga land och kolla lokala fotbollsmatcher, svalka sig på stranden och umgås med semesterfirare på gator och torg. Under hela juni hade man planerat in besök ibland annat Månkarbo, Stigtomta, Ockelbo, Östermalm, Sollentuna, Ludvika och Örsjö.
Kampanjen gick ut på att spelare skulle genomföra vissa uppdrag som innebar både spel vid webbsida men också att möta upp spelare på plats på de olika ställen. Det innebar också en del interaktion på bolagets sociala medier. Nätcasinot hade samlat in belöningar på sajten liksom produkter från världskända fotbollsspelare som sedan skulle lottas ut.
Den 17:e juni 2019 gavs ett förtydligande vad som egentligen gäller med bonusar, kampanjer, erbjudanden, tävlingar och liknande belöningar på casino på nätet via den svenska spellagen. Det gjorde att Coolbet casinos Sverigeturné stängs ner och kampanjen avbryts omedelbart.
Online casinot ber om ursäkt för att kampanjen och tävlingen inte kunde genomföras som planerat. De skriver också på sin kampanjsida att de är tvungna att följa de regler och föreskrifter som gäller samt uppdateras av sin licensutgivare.
Alla de spelare som har anmält sig till kampanjen kommer däremot att få vara med i en utlottning. Det blir som ett tröstpris till de som såg framemot att möta spelbolaget på de lokala fotbollsplanerna och de som hoppats på att vinna priser från kända fotbollsspelare. Utlottningen görs endast bland de spelare som till den 17:e juni 2019 har anmält sig. Vinnaren meddelas via telefon och presenteras senare på hemsidan.
Coolbet är ett online casino som skapades från grunden med egen spelsajt och programvara av Stay Cool OÜ. Spelbolaget kommer från Estland men har licens i Sverige och är därför godkända att rikta spel på nätet till svenska spelmarknaden. Huvudkontoret finns i Tallinn och här jobbar 140 personer för en bättre spelsida.
Varumärket Coolbet drivs av visionen för rättvisa, personlig upplevelse och öppenhet mellan kund och företag. Nätcasinot tror på att dela all information om vad som händer på och utanför spelsidan med sina medlemmar. Det hittar man knappast på någon annan sajt. Namnet Coolbet kommer från idén om att vara kylig, det vill säga spela ansvarsfullt och ha roligt med mycket spel. Slogan är ”Stay Cool. Bet Responsibly.”