I somras spelade det svenska landslaget VM i Frankrike och våra damers prestation var utmärkt. Som vi flesta vet kom Sverige på tredje plats och drog sina vassaste kort mot England i bronsmatchen som vi vann med 2-1. Framgångarna i världsmästerskapet gjorde gott för alla dam- och flickfotboll i Sverige. Något som Svenska Spel snappade upp redan förra året men ser nu ännu ljusare ut!
Det har varit en het debatt om de olika villkoren och intressena för idrotters herr- respektive damlag. Speciellt på landslagsnivå. Inom fotbollen är det likadant men en sponsor som trodde på damerna var Svenska Spel. Förra året valde spelbolaget att göra ett nytt sponsringsavtal med Elitfotboll Dam. Avtalet är värt cirka 145 miljoner kronor och varar till år 2023. Svenska Spel har tidigare haft avtal med Elitfotboll Dam men det här innehöll en ökning på 60 %.
Svenska Spel tror på svensk fotboll för damer och är trygga med värderingen av sponsringsrättigheterna. I sitt pressmeddelande den 27:e juni i år skriver Svenska Spel att de inte ägnar sig åt bidragsverksamhet utan alltid gör en affärsmässig värdering. De har tittat på en rad olika bidragande faktorer.
De har bland annat tittat på hur svensk medias bevakning har gjorts av svensk damfotboll. Den har ökat kraftigt i alla forum, som tv, radio och dagspress. Spelbolaget har också tagit del av en undersökning från år 2018 som visar att åldersgruppen 15-29 år har ökat sitt intresse för damernas allsvenska-liga i fotboll från sex till 28 procent på fem år.
Samma undersökning visar också att damallsvenskan landar på en femte plats när deltagarna rankar vilka ligor de är mest intresserade av. På fjärde plats låg herrfotbollens Superettan och på sjätteplats låg herrarnas handbollsliga vilket Svenska Spel också sponsrar.
Det finns inga tvivel om att ju bättre det går för damerna i fotbolls landslaget, desto mer intresse väcks. Det är något som Svenska Spel tycker är väldigt roligt och med det nya avtalet kan de nu utveckla sektionen ytterligare. I sitt pressmeddelande skriver spelbolaget att de lägger fokus på spelar- och ledarutveckling för yngre tjejer. Detta för att på lång sikt kan få fram fler förebilder och fotbollsstjärnor.
Svenska Spel meddelar att det nya avtalet och nya sponsringen också kommer att gå till en utökad satsning på Damallsvenskan TV. De vill även stärka klubborganisationerna och fortsätta med den nationella juniorserien för unga kvinnor upp till 19 år. Det leder förhoppningsvis till flera succéer i både europa-, världsmästerskap och olympiska spel. Damfotbollens framtid är ljus och den ser Svenska Spel fram emot till att fortsätta det långsiktiga arbetet att bygga sektionen bättre och starkare än någonsin.