Moderaterna har i en motion uttryckt sin vilja att privatisera delar av statliga Svenska Spel och lyfta på restriktionerna som bland annat förhindrar att spelbolag får ge mer än en bonus per spelare. Om partiet vinner valet i september kommer Spellagen från 2019 möjligtvis reformeras.
Chansen finns nu alltså att återkommande bonusar och lojalitetsprogram återinförs på den svenska spelmarknaden. Förslaget om att dela upp och privatisera en del av det statliga spelbolaget har även backats av det Sverigedemokraterna, det näst största oppositionspartiet.
Den största förändringen kommer vara privatiseringen av det statliga spelbolaget Svenska Spel som Moderaterna vill dela upp i två delar, en för monopol på lotteri och Keno och en annan för spel och sportbetting. Det är den sistnämnda delen som partiet vill sälja.
Gustaf Hoffstedt, tidigare riksdagsledamot för Moderaterna och nuvarande generalsekreterare för BOS (Branschföreningen för onlinespel) kommenterade partiets förslag och ser positivt på att motionen även backas av Sverigedemokraterna.
”Jag välkomnar det faktum att de två största oppositionspartierna varit så tydliga i sina avsikter att privatisera den konkurrenskraftiga delen av Svenska Spel, om de lyckas skapa eller stötta en nybildad regering i september. Det är inte lämpligt för en stat att driva ett kommersiellt spelbolag.”
Något som kanske är mer intressant än privatiseringen av Svenska Spel är alltså att Moderaterna även vill lyfta på bonusrestriktionerna som infördes när den svenska spellicensen infördes januari 2019. Det året försvann allt vad lojalitetsprogram och återkommande casinobonusar hette från svenska online casinon.
Den socialdemokratiska regeringen ledd av Magdalena Andersson har nu föreslagit att lyfta bonusrestriktionerna, men bara för välgörenhets-lotterier. Moderaterna vill snarare att bonusrestriktionerna lyfts för samtliga aktörer som har svensk spellicens inklusive de privata spelbolagen.
”Det skulle underlätta för aktörer att behålla kunderna inom den licensierade spelmarknaden och skapa långvariga kundrelationer med spelarna vilket är två saker som stärker konsumentskyddet.” säger partiet.