Nu pågår en utredning om att begränsa spelreklamen ytterligare. Målet är att eventuellt förbjuda spelreklam mot “farliga spel” helt och hållet.
I den nya spellagen som började gälla vid årsskiftet 2019 gavs spelbolagen själva möjlighet att reglera sin spelreklam, då man ansåg att den omfattning av spelreklam som pågått fram tills nu är oacceptabel. I spellagen står det att marknadsföring från spelbolag ska vara måttlig och inte får rikta sig till personer under 18 år. Att lagen säger att reklamen ska vara måttfull kan dock tolkas på olika sätt och Spelinspektionen är inte nöjda med hur spelbolagen följt reglerna för reklam. Enligt civilminister Ardalan Shekarabi är detta något som spelbolagen misslyckats med och därför krävs det hårdare tag mot spelreklam.
Enligt Civilministern Ardalan Shekarabi så har spelbolagen fortsatt med sin “aggressiva reklam” vilket är orsaken till att regeringen nu startat en utredning om hur detta ska kunna åtgärdas.
Tidigare i våras fick företrädare för de stora spelbolagen i uppdrag att själva komma med förslag på åtgärder, men dessa har inte varit tillräckliga, menar regeringen. Därför krävs det nu ytterligare åtgärder från staten för att komma med ett nytt förslag som skärper reglerna kring spelreklam. Att förbjuda spelreklam helt mot “farliga spel” är en fråga som står på agendan.
Bakgrunden till den nya utredningen är Folkhälsomyndighetens rapport om ökat spelmissbruk i Sverige. Enligt den befolkningsundersökning som genomförts är det främst de som spelar online casino som hamnar i spelmissbruk. Därför betraktas online casino som “farliga spel”. En anledning till ökade siffror kan förstås vara att det är allt fler som spelar på casino. Precis som när det gäller reklam för tobak och alkohol vill man förebygga osunt användande genom att begränsa reklamen. Enligt Ardalan Shekarabi kommer regeringen göra det som krävs för att skydda individer från att fara illa på den svenska spelmarknaden. Då detta är en fråga om folkhälsa är det viktigt att staten tar sitt ansvar och agerar.
Utredaren kommer att få fria händer att föreslå åtgärder i lagstiftningen. Det kan innebära skärpta regler för viss typ av spelreklam och totalförbud mot en del typer av spelreklam. Det kan även resultera i samma typ av lagstiftning som vi har idag mot tobaks- och alkoholreklam.
Vi på Casinofeber.se fortsätter att följa utvecklingen på den svenska spelmarknaden.