Under juni-månad åkte civilministern Ardalan Shekarabi till Italien, ett land som förbjudit spelreklam, för att utforska möjligheter. Ministern har deltagit i debatter och ställt höga krav på spelbolag sedan nya licensen infördes första januari 2019. Han har tidigare hotat med totalförbud för spelreklam, något som andra debattörer håller med om.
Efter sex månader med den nya licensen för spelverksamhet i Sverige, blev för första gången ett spelbolags licens indraget. Spelinspektionen kallar tillbaka licensen efter brott och samma dag åker civilministern Ardalan Shekarabi till Italien för att prata spelreklam.
Shekarabi har tidigare kritiserat spelbolags marknadsföringsstrategier och till spelreklam i allmänhet. Redan två månader efter att den nya licensen började gälla, ställde ministern krav på licensinnehavarna att komma fram till nya riktlinjer för reklam och annonsering. Dessa nekades av Shekarabi som i ett pressmeddelande berättade att han inte kunde se hur dessa riktlinjer skulle kunna leda till en märkbar förändring.
Resan till Italien, ett land som förbjudit alla former av spelreklam, ska ge minister ett färskt perspektiv på hur man kan hantera reklamen. Shekarabi säger i ett pressmeddelande:
”Att få ta del av andra länders erfarenheter, i det här fallet av Italiens totalförbud av spelreklam, är värdefullt för vårt fortsatta arbete med konsumentskydd på den svenska spelmarknaden.”
I början på det här året, i samma stund som den svenska spelmarknaden omreglerades, började Italiens nya lag om spelreklam gälla. Det var ett totalförbud mot marknadsföring av spelbolag i tv, radio och på nätet som fattades av den italienska regeringen sommaren 2018. Italien blev det första landet i Europa som totalförbjuder den här typen av reklam.
Italienska vice premiärministern Lugi Di Maio menar att spelberoendet är en social nödsituation som var tvunget att hanteras omedelbart. Di Maio står fast vid att totalförbudet var nödvändigt trots att många fotbollsklubbar som är sponsrade av spelbolag, kommer att förlora mycket pengar. Italien genomförde en statlig utredning under oktober 2015 som visade att 1,3 miljoner italienare är spelberoende men bara 12 000 sökte hjälp.
Även svenskar håller med om att ett totalförbud vore bra. En av dem är debattkrönikören Anna Hedh som skrev en artikel i Sydöstran i april. I artikeln står hon fast vid att svenska siffror på spelberoende är horribla och att det är reklamens fel. Hon menar att vi hela tiden blir översköljda med spelreklam och att det inte går att komma undan. Det finns varje gång man slår på tv:n, på affischerna när man väntar på tåget eller bussen samt på nästan alla webbsidor i ens telefon.
Hedh håller också med Shekarabi om att lagen inte följs när det kommer till att spelreklam ska vara måttfull och att det måste hända något. Hon föreslår att Sverige följer Italiens exempel och det ger hon goda grunder till. Bland annat hänvisar hon till undersökningen från SIFO som visar att 53 % av svenska folket tycker att spelreklam borde förbjudas helt.