När vi går igenom listan av verkställande direktörer för bolag inom spelutveckling för casino, är det få kvinnor som tar plats. Sedan år 2018 har Therese Tillman varit VD över det svenska it-bolaget NetEnt som specialiserar sig inom spelautomater och andra casinospel. Hon blir den en av två kvinnliga VD:n i vår lista. Även om det är fler kvinnor som idag arbetar med spelutveckling är det långt ifrån jämställt.
Det finns inga skillnader inom nischerna datorspel och online casino. Det är färre kvinnor än män som både utvecklar spel och leder företag inom branschen. År 2017 var det endast 18 procent av Sveriges spelutvecklare som var kvinnor. Men det håller på att hända saker inom branschen och jämställdhet är en fråga som blir mer och mer aktuell.
I september 2017 skrevs en artikel i Sydsvenskan om spelföretaget Massive Entertainment som har jobbat under ett par år med jämställdhetsfrågan. Massives VD David Polfeldt menar att spelen och arbetsplatsen blir både bättre och roligare ifall antalet kvinnliga anställda ökar. För att genomföra detta tog de hjälp av företaget Add Gender som tittade på språket i jobbannonser. Företaget hjälpte Massive att öppna ögonen för möjligheten att språket i annonserna omedvetet lockande vissa personer mer än andra.
Verkställande direktör är en av de positioner som har längst ifrån en jämn könsfördelning i spelbranschen. När vi ser över en lista med slumpmässigt utvalda företag inom spelutveckling för casinospel och andra dataspel är det 2 av 10 bolag som har en kvinnlig VD. Företag som Yggdrasil, Evolution Gaming, Blizzard Entertainment, Activision och Play’n Go har män som högsta chef. NetEnt och Paradox Interactive har däremot kvinnor som verkställande direktörer.
År 2016 rapporterade Spelutvecklarindex att antalet kvinnliga anställda gick från 651 till 786 personer upp till 16 procent. Dock bara en procent ökning jämfört med året tidigare. Mellan år 2017 till 2018 ökade antalet med cirka två procent. Även om branschen ser en ökning för varje år, är antalet kvinnliga spelutvecklare fortfarande lågt underrepresenterade än män.
Initiativet ”Women in games” började redan år 2009 och på senare år har det upptäckts i Sverige. Här var Massive Entertainment och yrkeshögskolan The Game Assembly snabba på att anordna möten. Mötet blev ett bra sätt att knyta kontakter, göra det enklare för kvinnor att börja med spelutveckling och underlätta för de spelutvecklare som redan finns i branschen. Idén var bilda en mer balanserad könsfördelning i spelbranschen.
Källor
https://www.sydsvenskan.se/2017-02-23/battre-konsfordelning-leder-till-battre-spel