Det statliga spelbolaget har fått en smäll på handen och en hög sanktionsavgift av Spelinspektionen. Boten som uppgår till en betydande summa på 100 miljoner kronor är ett direkt resultat av Svenska Spel Sport & Casinos brister i efterlevnaden av Spellagen.
Redan i december 2021 inledde Spelinspektionen tillsyn av Svenska Spel Sport & Casino. Det visade sig att de inte efterlevde den omsorgsplikt som finns till för att skydda spelarna. Spelbolaget hade heller inte gjort tillräckligt för att hjälpa spelare minska sitt spelande när det funnits goda anledningar.
Under tillsynsperioden tittade man främst på de 10 av de spelare som spelat mest under en tvåmånaders-period. Var och en av dessa visade tecken på spelberoende. Utöver att ha spelat ofta och ha långa sessioner hade spelarna höga insättningsgränser och samtliga hade förlorat mycket pengar.
En annan brist som noterades av Spelinspektionen var att Svenska Spel inte följt upp spelare med varningar när de spelat för mycket. Detta trots att flera av dem tidigare stängt av sig själva med den nationella självavstängningstjänsten Spelpaus.
I vissa fall skickade man bara ut ett meddelande till spelaren vilket Spelinspektionen inte anser är tillräckligt.
I beslutet från Spelinspektionen kan vi också ta del av Svenska Spels svar på anklagelserna. Spelbolaget menar på att saker som inloggningstider, frekvent spelande och annat inte varit relevanta för att avgöra om någon spelat för mycket.
Det håller Spelinspektionen med om. Enligt myndigheten har det varit väldigt tydligt att flera av spelarna haft ett överdrivet spelande som inte kan anses normalt.
Spelinspektionen har också i sitt beslut tagit upp att boten på 100 miljoner kr inte bara handlar om bestraffning. Man vill samtidigt göra ett exempel av Svenska Spel för att visa vikten av att som spelbolag ta sitt ansvar och skydda spelare.
Svenska Spel har inte kommenterat böterna men vi kan förvänta oss att de kommer styra upp sina rutiner för spelarsäkerhet. Om inte annat för att undvika ytterligare sanktionsavgifter.